Sep 1, 2012

Petua kurangkan batuk si kecil

Haishhh...ngengada tau mate ni xmo nk lelap plak dah, kejelesan plak nengok dua beranak dah lena dibuai mimpi...dah sampai kebulan ke bintang agaknye ;)
Ni gara2 melayan makcik kecik 3malam beturut takmo tido...lately dia mcm xsihat plak, hidung berair, selsema plus batuk2...mybe tu yg buat dia xslesa nk tido, padahal mata dah lalok tp asal baring jek terus nk melalak sb xleh bnapas...huhuhu kesian anak ibu :(

Yg ai plak memang rabak la mata nk melayan karenah dia yg mcm2 tuh...pepagi bute mintak nk nasik la, nk mandi la....adehhhhh memang betul2 menduga keimanan ibu mu neh...ai plak asal memalam kalo.xtido haruslah perut ni xreti2 nk dok diam jugak...ngengade jugak mcm budak kecik tuh, sebab melayan qeesya makan ibu pon tumpang sekaki...mane xgemuk kannnn....hukhukhuk
Alhamdulillah mlam ni lenq sgt dia tido..takyah tunggu ibu dodoi ngan berpanglipurlara bagai dok ulang cerita ayam dengan musang tuh...tensiii hokeh

malam pertama ibu take over layan qeesya, malam kedua pon ibu jugak tp ditemani pakhencik yg terlaloklaalok tahan mengantuk...kurang sikit tekanang perasaang ibu mung neh...hihihi dan semalam adalah malam yg paling mendera jiwa...kol seploh ibu dah lalok tp qeesya still cergas and active nk main2...bile hangkut masuk bilik melalak2 takmo tido sampai terbatuk2 teruk sgt...then pakhencik bangun suh ai bakar bawang putih then tumbuk bg hancur pastu campurkan sedikit minyak masak...sapu dekat dada qeesya...geli2 makcik kecik sb melekit minyak...alhamdulillah, sekejap saje batuk hilang and qeesya bleh tido dgn lena...malam ni pun ai sambung lg sapu minyak tuh...sapu dekat tekak ngan belakang qeesya....alhamdulillah syukur sgt...kol seploh lebih qeesya dah lena dengan tenang xbatuk2 lagi dah....pandai pulak pakhencik kan...uols kalo ada masalah batuk anak2 bleh la cuba...qeesya asalnye selsema jek, batuk xteruk.pon.tp lepas ai bg ubat batuk amek dekat paed makin teruk batuk dia...kengkadang tak semua ubat ada dekat klinik...dekat ceruk dapur pun mungkin bulih jd penawar penyakit...kesian sgt kalo anak2 kecil xsihat kan...lagi2 bila anak batuk2 mcmni...mintak dijauhkan la perkara2 yg x baik...semoga cepat sembuh anak ibu ;)

#lelap lah wahai mata >_<
posted from Bloggeroid

No comments: