Aug 28, 2012

Cerita raya family Qeesya [ part two ]

Part two lah pulokkk.. ;P
senang cerita, kira aktiviti raya kedua la ni yea...raya pertama weols sambut dekat kampung jeli, untuk raya kedua ni harus lah balik berziarah ke kampong dekat kota bharu pulak....sebab dekat situ ada lagi seseorang yg setia menanti kehadiran kami sekeluarga...tahun ni kali kedua sambut raya tanpa saudara tercinta disisi, namun dia sentiasa di hati kami semua.


Jika dulu aktiviti menziarah kubur bukan lah satu aktiviti rutin bg kami, tapi kali ini ia bagaikan satu perkara wajib yg perlu dilakukan...terasa tidak sempurna jika tidak berkunjung ke sana, terbayang2 dia menanti kami dengan wajah muram bersedih di rumah kecil itu ;(

"kami datang bang, datang melawat abang di sini....datang membawa bekal buat abang...tak pernah sedetik ingatan kami hilang dr mengingatimu....abang sentiasa dihati kami sehingga ke akhir hayat"

Tahun kedua arwah abang pergi meninggalkan kami, beraya kali ini rase lebih tenang tidak seperti tahun sudah. mungkin arwah tenang disana...bertuah arwah kerana punya saudara yg sentiasa mendoakan kesejahteraan untuknya disana..moga kami diberi peluang dan kesempatan untuk sentiasa menziarahi  rumah kecil arwah ..semoga arwah di cucuri rahmat...Amin.

Selepas selesai segalanya, kami semua ucapakan selamat tinggal buat abang....masa untuk menziarah tok ayah dan tok mek pulak dekat rumah mereka...nanti kami datang lagi jenguk abang di sini ;(


Qeesya semangat nk pegi beraya umah tok ayah....nasib baik bertolak dr rumah awal pagi lagi, takde la nk besesak dengan jam bagai perjalanan kami....sampai2 rumah tok ayah jek, Qeesya buat perangai takmo duk dalam rumah...menangis macam kene dera makcik kecik neh...mungkin sebab cuaca panas sgt...yg peliknye, asal tgok tok ayah ngan tok mek jek terus meraung bagai kene rasuk budak neh....tok ayah ngan tok mek nk ciom pon tak menyempat...huhuuuu


Dah takmo dok dalam rumah, nampaknye kite bertenggek saje di pintu rumah tok mek ni...angin pon bersepoisepoi...nyamannnnnnnnn sangat. makcik kecik ni memang ngengade takmo dekat ngan tok ayah tau....sian tok ayah nk peluk kamu pon tak berkesempatan ;(


Selepas beramah mesra beraya sambil hulur hulur duit raya dekat anak2 buah tak lupa tok mek ngan tok ayah, weols gerak lagi sebab nk pegi beraya lg rumah sedara2 belah abah pulak....last sekali, pakhencik ajak pegi pantai kenkunon nk amek feel zaman becinte dolu2 time raye pegi jalan dekat pantai..hehehe...tapi kali ni bekapel sambil bawak anak...sempurna sangat rasenye nk berbahagia di hari raya...hekhekhek ;P

Qeesya ngan papa makan angin tepi pantai....ibu plak makan som tam yg sedap pedas menyengat....sedap sungguh som tam dekat pantai sri tujuh ni....terase rase dekat tekak ni...huhuuuuu....pastu disudahi aktiviti makan2 lagi dekat gerai colek goreng2....udang goreng, sotong goreng, macam2 ada..pon sodap sampai teringat ringat kate pakhencik...nanti kite datang lg yea sayang....seronok pakhencik beraye belah famili ai....maklom lah, macam2 pesen ade...hehhehe ;P

paling last sekali, balik dr pantai aktiviti kami disudahi dengan makan makan jugak lagi......yg ni memang tak sedap lansung....stresssssssss lagi ade....laki bini makan jam dekat atas kereta berjam2 nk sampai rumah kakngah, padahal dekat jek pong dengan pantai tu....sampai terlepas nk join majlis tahlil dekat rumah famili belah abah sempena hari keluarga esok hari nya.....nasib sempat sampai rumah sebelom isyak....penat makan jam anak beranak ;p

No comments: