Mar 20, 2012

Mengkuang Dam dan kisah sedih

Minggu penat sudah bermula....kenapa suka benar update story pepagi bute, ok ini jawapan saya...sebab semua kesayangan sudah selamat dibuai mimpi...so saya sudah boleh bersenang lenang nk menghadap...hihiii ;P
eh, waktu siang2 pon banyak jugak masa terluang...cuma ai malas nk sentuh cikmerah kesayangan ni....lagipun anakanda dah mule demand sekarang ni....pantang tgok ibu peluk lappy, mula laa dia menjerit mintak nk itu nak ini....padahal bukan ibu paham pon awak ckp ape...tunjuk2 tgn ke sana sini mintak di dokong..huhuuu...saboo je laaa...tgok katun pon nk kene ibu menempek jugak dok sebelah teman dia layan wonderpet, bola kampong, real monster, danny phanton, sponge bob, upin ipin sampai habis la katun kesukaan dia ibu nk kene layan...adoii laaahai anak....sampai ibu neh dah bulih hafal sume katun2 kesukaan kamu....tak mengapalah, asalkan masa terluang dihabiskan bersama dengan kamu...untuk kamu....apa saja ibu rela ;)

Luangkan masa bersama orang tersayang tak ada ruginye....dari dok berteleku melayan fesbuk sampai tak sanggup nk tinggal wall tapi sanggup suruh anak keluar bersendirian ke kedai tanpa terselit sedikit rase kerisauan kalau2 sikecil ditimpa malang seperti arwah Dirang...Al~fatihah untuk bidadari syurga...damailah kamu disana sayang....semoga manusia yg tak berperikemanusiaan yg sanggup membunuh dan membakar Dirang akan mendapat balasan yg setimpal...

Tadi petang weols beriadah di tasik mengkuang...dah lama tak datang sini sejak2 besalinkan qeesha ni....eh, mase Qeesha baby2 dulu penah mai sekali, tapi sampai jek hujan turun so tak jadik nk bersantai2 di tepian tasik...kini bila kembali semula dah banyak yg berubah....tapi tetap cantik damai dan tenang sekali....nyamannnn sgt ;)


Qeesha 1st time datang sini...eksited tengok ikan dalam tasik dan burung2 kecil berterbangan....tak jemu2 dok tunjuk burung sambil mulut ckp "tuhhh...tuuu..tuhhh" hihii...pastu gelak2 hepi....gembira tak terkata hati ibu ni ;)

Bila merenung tasik ia buat ai terbayang pulak kisah arwah adik Irfan. kanak2 2 tahun yg mati lemas dekat Tasik Titiwangsa tu...terus peluk Qeesha ketat2, mujurlah sikecik ni belum lasak lagi berlari2..kalau tidak memang menduga kesabaran jugak ibu ngan papa neh....Berita penemuan mayat irfan memang mengejutkan kerana awalnya dia disangkakan menjadi mansa culik, tetapi sebenarnya irfan tidak pergi jauh...ada dekat2 situ sahaja... ;(

kesian sgt dekat anak kecil tu....kisah sebegini perlu jadi pengajaran buat ibu2 seperti kita semua....jangan sesekali terlepas pandang jika bawa anak2 keluar ketempat2 yg boleh mendedahkan mereka kepada bahaya....kanak2 sebaya irfan sudah pasti sedang aktif mahu meneroka segala yg mereka nampak....mungkin irfan teruja melihat burung sehingga dia tak merasa takut atau terancam walaupun jauh dari ibu dan org yg dikenali...mungkin juga terleka melihat ikan2 ditasik sehingga mendorong dia mendekati objek yg dilihat...dan ibu pulak leka melayan anak2 yg lain...sehingga terlupa yg irfan baru berusia 2tahun...mana mungkin mampu menilai bahaya yg bakal ditempuh jika mahu mencapai keinginan mereka. Dan akhirnya Irfan terjatuh didalam tasik yg meragut nyawa anak kecil yg tak tahu apa2....sedih melihat mayat irfan terapung dengan diapers membengkak seperti jasadnya...mungkin disaat ibu dan abang2nya melangkah untuk pulang setelah lebih sejam berusaha mencari, irfan sedang bertarung dengan maut....terkapai2 dalam tasik sendirian tanpa ada sesiapa pon sedar....atau mungkin juga saat itu ajal sudah  pun menjemput irfan, kesian sgt....Syurga pasti buatmu sayang!!! 

#maaf lah...ai ni kuat berimaginasi...bila kemalangan begini berlaku sehingga meragut nyawa anak2 kecil yg tak berdosa ia buat ai rase terpukul....terus lah jiwa bergolak dok membayangkan kenapa...mengapa...bagaimana semua itu boleh berlaku....dah tuh menangis sorang2....huhuuu...susah kannn....ape2pon ai harap sgt apa yg berlaku ni dijadikan pengajaran untuk diri sendiri....supaya lebih peka akan tanggungjawab sebagai ibu dan pelindung kepada anak2 tidak kira lah kecil mahupun sudah besar....sama2 kita beringat...berwaspada...menyesal kemudian mmg tak berguna lagi!!!

No comments: