Aug 25, 2011

Ramadhan Terakhir

Layan drama melayu ni....minggu terakhir di bulan Ramadhan....meninggal ke si sakinah tuh....ehh...bulat betul mata si tasya tuh...mate mcm tu buat aku teringat cerita tamil pasal pompuan jadik ular tuh....ape dah tajuk citer tu...aku lupa...eeee...sakit leukimia rupenyer watak dia....ermmm...teringat plak ade terbaca pasal adik Dania Emelda yg meninggal semalam...diagnose Leukimia jugak...Takziah buat ibu dan keluarga arwah...Al~fatihah untuk bidadari syurga, senyumlah dikau disana sayang....comel budak nye....sabar yeaa leen...Awak adalah ibu yg terpilih untuk dijanjikan syurga....sedih sangat baca kisah perjalanan hidup leen...moga leen tabah menghadapi segalanya...Tuhan menduga setiap hambanya mengikut kemampuan...dan DIA tahu leen kuat serta tabah....memang berat dugaan buat ibu muda seperti awak untuk melalui semua tu....SABAR...memang mudah diungkapkan bg kita yg hanya melihat....namun bagi yg menanggung entah apa lah agaknya yang terbuku....sebak...sesak....hanya empunya diri yg merasa....lagi2 kehilangan anak sekecil Dania....kalau aku pun belom tentu lagi mampu nk menghadapi dugaan sehebat leen....

lagi bape ari jek lagi ramadhan nk berlalu pergi....sekarang dah masuk malam 7likur kan....memang seronok nak sambut raya...tapi terasa sedih bila mengenangkan Ramadhan....kali ni masih sempat bertemu...tahun depan entah ada entah tidak....semoga masih diberi kesempatan olehNYA..aminnn ;) semalam ada terbaca pasal keadaan roh orang2 yang dah meninggal sewaktu bulan Ramadhan....saat ini mereka terkurung di luh Mahfuz....sepanjang bulan Ramadhan mereka akan terpenjara di luh mahfuz...saat ini mereka akan merayu memohon kepada TUHAN untuk pulang ke bumi... sesiapa yg saat hidupnya penuh dengan amal dan kebajikan, roh mereka akan dibenarkan pulang sementara roh yang kurang amal ibadatnya akan kekal terkurung di luh mahfuz...dan bagi roh yg dibenarkan pulang, perkara pertama yg akan mereka lakukan setelah dibenarkan pulang adalah mereka akan pergi ke pusara mereka untuk bertemu dengan jasad mereka , dan mereka akan mengunjungi sanak saudara yg mewarisi harta pusaka mereka....dan mereka juga akan mengunjungi saudara2 mereka yg sering mendoakan mereka dengan harapan akan mendapat hadiah buat bekalan mereka untuk pulang semula ke luh mahfuz bila tibanya hari raya aidilfitri.....Subhanallah....sesungguhnya Allah itu maha Besar dan maha mengetahui...saat terakhir ramadhan akan disambut dengan gembira oleh kita golongan yang masih bernyawa...namun bagi mereka..hanya kesedihan yg mengiringi pemergian Ramadhan.....Al~Fatihah untuk mereka.

No comments: